4 жовтня 2017 року виповнюється 60 років запуску першого штучного супутника Землі «Супутник-1», який поклав початок епохи освоєння космосу.

У ЦДНТА України зберігається конструкторська документація декількох зразків агрегатів для встановлення і транспортування перших балістичних ракет Сергія Корольова, розроблена спеціалістами Новокраматорського машинобудівного заводу (НКМЗ). 

Історію створення, особливості конструкції, технічні характеристики численних супутників та космічних ракет, що підкорювали неосяжні простори Всесвіту докладно описано в численних наукових працях і додати щось нове до викладеного досить складно. Між тим, поза увагою дослідників, як правило, залишається спеціальне транспортне та встановлювальне обладнання, яке відповідало за доставку ракети на стартовий майданчик та її переведення у вертикальне положення.

НКМЗ почав виконувати урядові замовлення на виготовлення ракетного устаткування з перших повоєнних років. У лютому 1949 р. на заводі було відтворено зруйноване війною спецвиробництво, а вже у квітні визначено номенклатуру ракетної техніки: ґрунтові лафети (установники) 8У22 і 8У24, а також козловий кран 8Т21 для бойових ракет Р-1 і Р-2. Пізніше до цієї номенклатури увійшли установник портального типу 8У25 і трансбордерний візок К-1 (агрегат 8Т130) для ракет Р-5, Р-5М і Р-12. Всі вищезазначені пристрої використовувалися на ракетному полігоні Капустін Яр.

Знадобилося близько двох років, щоб організувати на заводі спецвиробництво, яке відповідно до наказу директора заводу Івана Катеринича від 1951 р. включало спеціальне конструкторське і технологічне бюро, а також цех № 6.

До участі в роботі підрозділів, задіяних у виробництві спеціального обладнання, залучали співробітників НКМЗ, які раніше займалися проектуванням і виробництвом продукції для потреб металургійної та гірничодобувної промисловості.

Проектування і випуск виробів спеціального призначення курирувалося особисто міністром важкого і транспортного машинобудування СРСР Миколою Козаковим та  перебувало на контролі у Лаврентія Берії, який очолював спеціальний комітет з використання атомної енергії.

Ракетне устаткування призначалося для потреб Головного артилерійського управління (ГАУ), іменованого в технічній документації «замовник» і виготовлялося відповідно до технічних умов (ТУ) цього відомства.

З документів ЦДНТА України відомо, що на базі НКМЗ діяв апарат постійного військового представника ГАУ, який стежив за неухильним дотриманням ТУ і брав участь у випробуваннях.

Крім того, ГАУ присвоювало ракетному устаткуванню спеціальні індекси. Відповідно до принципу побудови індексів ГАУ, що використовувалися в 1930-х - 1950-х роках, цифра «8» позначала відділ, у підпорядкуванні якого знаходилася установка. До восьмого відділу відносилася ракетна техніка. Розташована після номера відділу літера, вказувала на тип зразка. Виходячи з цього можна встановити, що «У» - встановлювальне, а «Т» - транспортне обладнання. Двозначний номер в кінці індексу вказував на конкретний зразок. Зростання цього номера було пов'язано зі зміною технічних характеристик, що відбувалися внаслідок модифікацій версій агрегатів.

Архівні джерела свідчать про режим суворої секретності, в якій відбувалася передача готових механізмів. Так, в присутності представника вантажоодержувача, виріб завантажувався до критого вагону або ж на відкриту платформу, де його ретельно накривали брезентом. Обов’язок охороняти устаткування до передачі замовнику покладався на завод.

При підготовці виставки використовувалися документи з фонду Новокраматорського ордена Леніна і ордена Жовтневої революції машинобудівного заводу імені В. І. Леніна (НКМЗ) Міністерства важкого та транспортного машинобудування СРСР, м. Краматорськ (ф. Р-50). Виставка включає два розділи.

У першому розділі «Встановлювальне обладнання» представлено конструкторську документацію ґрунтових лафетів (установників) 8У22 (к. 2-50) й 8У24 (к. 2-51), а також установника портального типу 8У25 (к. 2-52), який встановлювався на шасі вантажного автомобіля ЯАЗ-210. Це обладнання використовувалися для переводу ракети Р-1 з технічної на стартову позицію і її встановлення на пусковий стіл стартового комплексу.

На базі 8У22 була розроблена вдосконалена модель ґрунтового лафета 8У24, що призначалася для обслуговування ракети Р-2. Пізніше, вже на основі 8У24 був створений установник портального типу 8У25 для серії ракет Р-5, Р-5М і Р-12. Цікаво те, що агрегат 8У25 мав настільки вдалу конструкцію, що ряд його комплектуючих було розміщено на зовнішню кооперацію з перспективою подальшого серійного виробництва.

Другий розділ включає документи, присвячені транспортному обладнанню: козловому крану 8Т21 (к. 2-53) і трансбордерному візку К-1 (агрегат 8Т130) (к. 2-54), які доставляли балістичні ракети безпосередньо в районі сховищ.

 

Науковий співробітник відділу використання

інформації ЦДНТА України

Ожиганов Д. І. 

  Розділ 1. Встановлювальне обладнання
1.1. Технічні умови на виготовлення, випробування та приймання виробу 8У22. 1956 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-50. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 3)
1.2. 8У22. Стріла підйому. 1955 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-50. Оп. 1. Од. зб. 5. Арк. 9)
1.3. 8У22. Хід передній. 1956 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-50. Оп. 1. Од. зб. 43. Арк. 10)
1.4. 8У22. Хід задній. 1956 р. 
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-50. Оп. 1. Од. зб. 47. Арк. 23)
1.5. 8У22. Стріла тягова. 1956 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-50. Оп. 1. Од. зб. 56. Арк. 5)
1.6. Технічні умови на виготовлення, випробування та приймання виробу 8У24. 1955 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-51. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 3)
1.7. 8У24. Стріла підйому. 1954 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-51. Оп. 1. Од. зб. 6. Арк. 9)
1.8. Схема завантаження виробу 8У24. 1954 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-51. Оп. 1. Од. зб. 64. Арк. 19)
1.9. 8У25. Обладнане шасі. 1958 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-52. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 18)
1.10. Відомість розміщення на зовнішню кооперацію. 1956 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-52. Оп. 1. Од. зб. 94. Арк. 2)
  Розділ 2. Транспортне обладнання
2.1. Технічні умови на виготовлення, випробування та приймання крана 8Т21. 1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 1)
2.2. Кран 8Т21. Загальний вид. 1958 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 6)
2.3. Технічна характеристика крана 8Т21. 1958 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 6)
2.4. Козловий кран 8Т21. Загальний вид. 1952 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 7)
2.5. Кран 8Т21. Хід передній. 1954 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 21. Арк. 6)
2.6. Кран 8Т21. Хід задній. 1956 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 27. Арк. 8)
2.7. Кран 8Т21. Механізм підйому вантажу. 1958 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-53. Оп. 1. Од. зб. 43. Арк. 30)
2.8. Технічні умови на виготовлення, випробування та приймання виробу К-1. 1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 1. Арк. 2)
2.9. Технічний опис та інструкція з експлуатації трансбордерного візка К-1.1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 2-3)
(продовження)
2.10. Візок трансбордерний. Вид збоку. 1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 132)
2.11. Трансбордерний візок. Вид зверху. 1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 133)
2.12. Кабіна трансбордерного візка. Поздовжній розріз. 1957 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 153)
2.13. Технічна характеристика трансбордерного візка. 1957 р. 
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 5. Арк. 2)
2.14. Візок трансбордерний. Загальний вид. 1955 р.
(ЦДНТА України. Ф. Р-50. К. 2-54. Оп. 1. Од. зб. 7. Арк. 6)
Центральний державний науково-технічний архів України
Copyright © 2017